PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Sunday, July 1, 2012

Jaundis jangan ambil ringan


Rawatan fototerapi yang menggunakan lampu khas bagi memecahkan bilirubin dalam kulit untuk bayi yang mengalami jaundis. - Gambar hiasan


JAUNDIS merujuk kepada kekuningan pada bahagian putih mata (sklerae), kulit dan membran mukus. Apabila ini berlaku pada bulan pertama hayat bayi, ia dinamakan jaundis neonatal.

Ia terjadi dengan sendiri dan bukan sejenis penyakit, tetapi petanda kepada tahap peningkatan bilirubin dalam darah.

Bilirubin adalah pigmen merah kekuningan yang terbentuk apabila sel darah merah dipecahkan.

Kira 50 hingga 60 peratus bayi akan mengalami jaundis pada minggu pertama kelahiran mereka.


Jaundis biasa di kalangan bayi

Apabila sel darah merah dipecahkan, bilirubin akan dibentuk dan dilepaskan ke dalam saluran darah. Bilirubin disalurkan ke dalam hati untuk diproses dan kemudian dikeluarkan daripada badan menerusi najis.

Justeru jika pemecahan sel darah meningkat atau hati tidak berupaya untuk memproses bilirubin, jaundis akan berlaku.

Sebelum kelahiran bayi, bilirubin disalurkan melalui plasenta supaya diproses dan dikeluarkan oleh ibu.
Sebaik sahaja bayi dilahirkan, hatinya mengambil alih tugas ini, tetapi si manja perlukan masa untuk menyesuaikan diri kepada keadaan.

Oleh yang demikian, tahap bilirubin selalunya lebih tinggi di kalangan bayi baru lahir. Tahap bilirubin yang tinggi menyebabkan kulit kekuningan, yang biasanya muncul dan memuncak di antara hari ke-2 dan hari ke-4, dan hilang dalam masa dua minggu.

Ini dinamakan jaundis fisiologi. Ia adalah punca jaundis neonatal yang paling biasa dan selalunya tidak membahayakan bayi.


Jaundis patologi

Sesetengah kes jaundis boleh membawa maut atau dikenali sebagai jaundis patologi. Ia adalah penularan jaundis yang cepat dalam masa 24 jam hayat bayi disebabkan pemecahan sel darah merah yang berlebihan.

Ini seterusnya menyebabkan peningkatan mendadak tahap bilirubin, kerana hati bayi tidak berupaya untuk memproses bilirubin dengan cukup pantas.

Pemecahan sel darah merah secara berlebihan dan boleh disebabkan oleh pelbagai faktor seperti jangkitan di kalangan bayi baru lahir, ketidakserasian kumpulan darah Resus ibu dan bayi atau kekurangan enzim metabolisme (glukosa-6-fosfate dehidrogenase) untuk metabolisme sel darah merah.

Dalam kes lebih serius, sawan atau perubahan dalam ketegangan otot boleh berlaku jika tidak dirawat dengan segera. Malah, kerosakan otak dan kematian juga boleh berlaku. Oleh itu, mendapatkan nasihat perubatan lebih awal adalah amat penting jika bayi anda mengalami jaundis.

--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...