PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Thursday, August 28, 2014

Ibu hamil gemar minum kopi, bayi kena leukemia


RISIKO anak menghidap leukemia tinggi jika ibu minum dua cawan kopi sehari.


KAJIAN yang dimuatkan dalam American Journal of Obstetrics and Gynaecology mendapati, wanita hamil yang gemar minum kopi setiap hari berpotensi melahirkan bayi dengan penyakit leukemia.

Hal ini disebabkan kandungan kafein yang tinggi dapat mengubah DNA di dalam sel-sel janin sehingga membuatkan mereka lebih mudah terkena tumor dan seterusnya kanser.

Menurut profesor emeritus di Universiti Bristol, United Kindgom, Denis Henshaw, kajian mendapati bayi yang lahir daripada wanita yang suka minum kopi semasa hamil berisiko 20 peratus lebih tinggi dibandingkan dengan mereka yang tidak minum kopi.

"Angka ini akan naik hingga 60 peratus jika ibu hamil minum kopi lebih dua cawan sehari.

"Disebabkan itu, kami menyarankan ibu hamil supaya mengurangkan pengambilan kafein atau tidak mengambilnya langsung," jelasnya.

Di Eropah, lebih 500 bayi dan anak kecil dilaporkan menderita leukemia dan kanser tersebut menjadi kanser yang paling biasa terjadi di sana.

--- KOSMO

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...