PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Saturday, July 22, 2017

Rawatan masalah bayi kembung



Farah Norashiyqin Abdul Halid (Pegawai Farmasi Bahagian Perkhidmatan Farmasi Negeri Perlis)
Tangisan bayi yang berpanjangan pasti meresahkan ibu bapa. Ada pelbagai sebab bayi menangis antaranya lapar, letih, mengantuk, kurang selesa kerana lampin basah dan keadaan persekitaran yang sejuk serta panas. Selain itu, punca lain mungkin kembung perut.

Masalah kembung perut adalah normal dan kerap berlaku pada bayi terutama berumur kurang dari enam bulan. Abdomen bayi kelihatan kembung walaupun sebenarnya normal kerana ruang dalam abdomen masih kecil berbanding saiz organ lain dalam abdomen.

Masyarakat sering mengaitkan kembung perut dengan masalah ‘colic’ kerana bayi akan menangis untuk beberapa jam tanpa henti, kelihatan tidak selesa tanpa sebab yang jelas dan akan kembali normal selepas beberapa ketika.

Selalunya keadaan seperti ini berlaku beberapa kali dalam seminggu. Bagaimanapun, ibu bapa tidak perlu risau kerana masalah kembung ini akan berkurangan apabila bayi makin membesar kerana penyusuan yang semakin baik.

Antara sebab bayi kembung perut adalah cara penyusuan yang tidak betul. Posisi menyusu condong dan saiz puting botol yang tidak sesuai (bagi bayi yang menggunakan botol untuk menyusu) menyebabkan banyak udara ditelan serta masalah kembung perut pada bayi.

Selain itu, masalah ketidakhadaman, usus yang sensitif kepada protein tertentu yang terdapat dalam susu dan bayi yang menangis terlalu lama turut menjadi punca kepada masalah kembung perut. Pelbagai cara digunakan bagi mengatasi masalah ini termasuklah menggunakan ubat atau tanpa menggunakan ubat.

Simethicone dan cairan ‘gripe water’ antara ubat yang kerap digunakan sebagai penawar. Simethicone membantu membebaskan gas yang terdapat dalam perut. Dos bagi simethicone bergantung kepada formulasi disediakan oleh syarikat pengilang. Kebiasaan, simethicone dicampur ke dalam susu dan diberikan kepada bayi.

Cara lain membantu bayi kembung atau angin adalah memberikan gripe water. Ia mengandungi Dill Seed Oil yang dipercayai boleh melegakan simptom angin dan boleh digunakan pada bayi berumur satu bulan ke atas. Selain itu, sapuan minyak yang sesuai dengan urutan lembut juga boleh membantu mengatasi masalah ini.

Pendekatan lain selain ubat adalah mengamalkan teknik penyusuan yang betul. Posisi penyusuan yang betul dan selesa membantu bayi menyusu tanpa menelan angin. Sekiranya bayi diberi susu formula, pastikan ibu bapa menggunakan saiz puting yang bersesuaian.

Saiz puting sesuai memberikan aliran susu yang baik dan keselesaan pada perut bayi. Alahan terhadap susu formula tertentu menyebabkan masalah kembung. Sesetengah bayi mempunyai alahan terhadap protein susu lembu atau laktosa.

Pencernaan tidak sempurna mengganggu keselesaan perut. Oleh itu ibu bapa boleh cuba menukar jenama susu formula. Amalkan mengurut bayi untuk sendawa setiap kali selesai penyusuan.

Bayi yang kurang disendawakan berpotensi mengalami kembung perut kerana mempunyai angin yang terperangkap. Gunakan terknik yang betul untuk sendawakan bayi dan ibu bapa tidak perlu risau apabila bayi muntah sedikit selepas menyusu kerana tidak berbahaya kepada bayi.

Umumnya, masalah ini tidak berbahaya melainkan terdapat tanda penyakit lain. Walaupun perut bayi kelihatan kembung, ia sepatutnya lembut apabila disentuh. Jika ibu bapa berasa perut bayi sangat keras apabila disentuh, kemungkinan besar disebabkan masalah usus lain dan perlulah dirujuk kepada doktor untuk rawatan lanjut.

Sebarang pertanyaan lanjut mengenai ubat, pesakit atau orang awam boleh menghubungi Pusat Panggilan Farmasi Kebangsaan (National Pharmacy Call Centre-NPCC) di talian 1800-88-6722.
Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 16 Julai 2017 @ 8:06 AM


--- HARIAN METRO

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...