PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Saturday, June 30, 2012

Keajaiban terapi ozon

http://www.ib3health.com/products/OzoneBeauty/images/ozone-therapy.gif

SUNGGUH sukar mempercayai kemampuan dan keberkesanan yang menakjubkan daripada terapi ozon, amalan perubatan alternatif yang makin berkembang di seluruh dunia.

Terapi ozon tidak mengandungi pakej pengambilan ubat-ubatan. Ia sekadar penyaluran masuk ozon (O3) ke badan pesakit. Ia juga dipanggil proses pengozonan dan pengoksidanan darah. Lebih mudah memahaminya, menerusi proses pengoksidanan, sistem badan akan berfungsi jauh lebih baik kerana dibekalkan atau mendapat oksigen secukupnya.

Namun orang ramai nampaknya masih keliru dan ragu-ragu, kurang percaya ataupun menyamakannya dengan rawatan klinikal oleh doktor biasa.

Ini kerana terapi ozon masih terlalu baru di Malaysia. Malah mungkin sehingga hari ini, masih terdapat pembaca yang tidak tahu langsung atau tidak pernah mendengar mengenai terapi ozon.

Sebab itu masih ramai bertanya apa itu ozon dan apa itu terapi ozon.

Sebenarnya terapi ozon telah begitu lama diperkenalkan di luar negara seperti Belgium, Itali, Perancis, Brazil, Rusia, Argentina, Jepun dan Singapura.

Perkembangannya bertitik tolak daripada pengenalan terapi itu yang disokong penggunaan mesin penghasilan molekul ozon di Jerman oleh Dr. Albert Wolff berasal dari Berlin pada 1915.

Malah di Indonesia, iaitu sebuah negara membangun dan kurang maju berbanding Malaysia, terapi ozon sama ada sebagai alternatif atau sokongan sudah pun bertapak di republik itu sejak 1992.

Apakah ozon?

Ia merupakan sejenis lapisan di antara langit dan bumi. Ia tidak kelihatan tetapi penting kepada manusia. Ini kerana lapisan ozon terdiri daripada molekul ozon (O3) bertindak menyerap sinar ultra ungu yang berbahaya kepada hidupan di bumi termasuk manusia.

Bagaimana terapi ozon dilakukan?

- Secara Major Autohemotherapy (MAHT) iaitu pengambilan sejumlah darah ke dalam tabung uji yang berisi ozon (O3) dan kemudian dimasukkan semula ke badan. Di sesetengah pusat rawatan, proses ini dikawal secara berkomputer

- Melalui Extracorporeal Blood Oxygenation and Ozonation (EBOO) iaitu proses pengozonan dan pengoksidanan darah. Kaedahnya seumpama dialisis. Sejumlah darah disedut keluar oleh mesin dan kemudian disalurkan ke tabung yang dirangkaikan dengan mesin penghasilan ozon. Darah yang telah bersih dan dimasukkan ozon dimasukkan semula ke dalam badan menerusi mesin berkenaan.

Di Malaysia terdapat sebuah syarikat tempatan yang mengeluarkan mesin dinamakan ALIF-1. Mesin ini turut digunakan di beberapa hospital swasta di negara ini.

Apakah faedah, kebaikan dan jenis-jenis penyakit yang diubati oleh terapi ozon?

Persidangan Ozon Sedunia Ke-6 di Washington D.C. pada tahun 983 merumuskan tentang kegunaan ozon dan kebaikan terapi ozon seperti berikut:

- Membunuh kulat, bakteria dan virus yang tidak dikehendaki dari darah
- Mengurangkan risiko seseorang daripada dijangkiti hepatitis, HIV, sifilis atau penyakit-penyakit yang merebak melalui pemindahan darah
- Menyahkuman dari luka luaran
- Melegakan pesakit daripada gejala angina akibat sakit lemah jantung dengan memperbaiki sepenuhnya peredaran darah di badan dan fungsi serta peredaran darah dalam otak
- Menghapuskan ketumbuhan barah, lymphomas dan leukemia tanpa melalui pembedahan, radiasi atau kemoterapi
- Memulihkan penyakit rheumatoid dan artsitis
- Mengubati semua jenis alahan
- Mengawal penyakit Alzheimer dan Parkinson
- Menyembuhkan dengan berkesan kecederaan atau sakit luaran seperti melecur, luka, melecet, ulser (seriawan) yang terdedah, jerawat, fungus dan sakit kulit
- Berkesan merawat proktitis, kolitis, prostitus, fissure, candidiasis dan jangkitan yis lain, trichomoniasis, penyakit vagina lain, sis di buah pinggang, fistula dan penyakit chrohns
- Mengubati pesakit mononukleosis dan cirrhosis pada hati (tanpa sebarang ubat-ubatan klinikal dan farmasi)
- Mengubati sakit AIDS, herpes dan hepatitis

Apakah kesan penggunaan ozon kepada badan?

Antaranya ialah:

- Merangsang penghasilan sel darah putih
- Merangsang penghasilan interluikin-2. Interluikin-2 berfungsi dalam sistem imun atau pertahanan badan
- Membunuh kebanyakan bakteria
- Menyerang dan menghapuskan virus dengan berkesan
- Mengoksida plak arteri iaitu memecahkan plak yang terdapat pada saluran darah (terutama bagi penyakit arteriosclerosis dan arthrosclerosis)
- Menguraikan petrokimia dan membuang semua toksik di dalam badan.

Apa kelebihan dan bagaimana respons terhadap terapi ini?

- Penggunaan ozon tidak menyakitkan
- Jauh lebih murah berbanding kos pembedahan bagi sesetengah penyakit
- Semakin banyak negara membenarkan pengamalan terapi ozon di seluruh dunia sejak tahun 1985. Lebih 6,000 alat atau mesin penghasil ozon dijual di Eropah.

Apakah kesan sampingan terapi ozon?

- Ia tiada kesan sampingan yang memudaratkan
- Daripada ratusan ribu orang yang dirawat dan berjaya dipulihkan atau dikurangkan secara maksimum penyakit mereka, tiada satu kes pun yang dilaporkan berlaku tindak balas negatif berikutan penggunaan ozon.
Untuk sebarang pertanyaan mengenai rawatan alternatif terapi ozon sila hubungi 012-2860221 atau 03-40410371.



Contoh kes

Seorang anggota polis, Damrah Aris (bukan nama sebenar), 53, dari Kuala Lumpur, mengalami luka teruk di betis akibat sakit kencing manis, tahun lalu. Selepas dirujuk ke hospital, beliau dinasihatkan supaya menjalani pembedahan menampal daging paha ke bahagian betisnya. Pilihan kedua ialah memotong kedua-dua kaki dari bahagian betisnya untuk mengelakkan jangkitan lebih serius.

Bagaimanapun, selepas pembedahan dijalankan, usaha melekatkan daging paha pada betisnya gagal kerana sebab-sebab tertentu.

Pada September tahun lalu, Damrah mencuba terapi ozon di sebuah pusat rawatan di Kuala Lumpur. Setiap minggu, beliau menjalani tiga kali terapi.

Sepanjang terapi itu, kedua-dua kaki Damrah dibalut dengan plastik khas yang mempunyai tiup untuk penyaluran masuk ozon.

Secara berperingkat-peringkat, daging kedua-dua betisnya yang sebelum ini hitam seakan-akan terbakar kembali tampak bersih kemerah-merahan.

Kini selepas menjalani beberapa kali terapi di pusat berkenaan, hasilnya, amat menakjubkan.

Walaupun salah satu jari kakinya tertanggal kerana daging sudah hancur dan busuk, tetapi kini luka di kedua-dua belah kakinya hampir pulih sepenuhnya dan sudah boleh berjalan dengan bantuan tongkat.

Manakala Hasnah Bukhari (bukan nama sebenar), 65, dari Kapar, Klang yang menanggung kesakitan akibat luka yang tidak sembuh selama lapan tahun di kakinya, kini lega apabila penyakitnya hampir sembuh selepas menjalani terapi ozon sejak sebulan lalu.

Beliau bukannya penghidap kencing manis, sebaliknya lukanya sukar diubati kerana gejala Varicose veins yang berpunca daripada sistem saluran darah tidak berfungsi di bahagian kakinya.

--- UTUSAN MALAYSIA

1 comment:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...