PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Wednesday, October 2, 2013

Abai Rawatan, Risiko 'Maut' Menanti Pesakit Asma

Oleh Sakini Mohd Said

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Ramai pesakit asma meletakkan masa depan mereka dalam keadaan bahaya sehingga boleh 'mengancam nyawa' ekoran mengabaikan rawatan dan nasihat doktor.

Ini kerana, mereka beranggapan bahawa penyakit asma atau lelah yang dihidapi berada pada tahap terkawal tanpa memerlukan pengambilan ubat dan rawatan sepertimana disyor para doktor.

Walhal, hakikat sebenarnya adalah sebaliknya.

Pada masa sama, sikap segelintir pesakit asma yang suka melengah-lengahkan rawatan biarpun mengetahui ia adalah penyakit paru-paru kronik, turut menyumbang kepada risiko itu.

Asma, adalah penyakit paru-paru kronik yang disebabkan keradangan di saluran udara paru-paru. Apabila terdedah kepada bahan yang boleh mencetuskan keradangan, dinding saluran udara ke paru-paru menjadi tebal dan membuatkan saluran ini menjadi semput.

Implikasinya, akan membuatkan pesakit asma mengalami gejala seperti batuk, berdesit (nafas berbunyi seperti wisel), susah bernafas dan dada rasa ketat (seperti ditekan).

Menurut pakar, batuk sering berlaku pada malam atau awal pagi.

ASMA

Asma boleh dihidapi oleh semua peringkat umur namun ia sering bermula semasa zaman kanak-kanak.

Di Malaysia, dianggarkan 4.5 peratus daripada golongan dewasa adalah penghidap asma manakala kanak-kanak adalah golongan dominan pesakit ini iaitu sebanyak 7.1 peratus.

"Kesedaran dan pengetahuan mereka mengenai penyakit ini masih lagi rendah malahan ada yang tidak tahu mengguna alat sedutan (inhaler) dengan betul. Ini boleh menyebabkan fungsi paru-paru menjadi semakin teruk.

"Amat penting, setiap pesakit asma mengetahui teknik penggunaan ubat sedutan dengan betul", kata Pengarah dan Pakar Perunding Kanan Perubatan/Respiratori, Institut Perubatan Respiratori Datuk Dr Abdul Razak Muttalif kepada Bernama.

TIADA PENAWAR

Menurut Dr Abdul Razak, penyakit ini sehingga kini tiada penawar dan adakalanya pesakit akan mengalami 'serangan akut' asma pada bila-bila masa sahaja.

Apakah itu serangan akut?

Ia adalah serangan asma yang teruk dan perlu mendapatkan rawatan dengan segera supaya penat dan lelah berkurangan.

Biarpun tiada penawar, penyakit yang puncanya sukar dikenalpasti berikutan disumbangkan oleh beberapa faktor seperti genetik dan persekitaran ini masih boleh dirawat secara berkesan melalui proses perubatan yang teratur.

Yang penting, pesakit perlu mengawal asma dari peringkat awal supaya tidak menjadi lebih teruk sehingga mengakibatkan kematian.

Mereka disarankan tidak melengah-lengahkan rawatan, perlu mengikut nasihat doktor dan berpengetahuan akan cara menggunakan ubat sedutan dengan betul.

Dalam merawat penyakit asma, kebiasaannya ubat berbentuk sedutan lebih berkesan kerana ubat akan terus memasuki saluran udara dalam paru-paru iaitu tempat yang paling dikehendaki.

Terdapat dua jenis ubat sedutan iaitu ubat pencegahan (khususnya anti-keradangan seperti glukokortikosteroid) dan perlu diambil setiap hari dalam jangka masa panjang untuk mengelak serangan asma.

Manakala, ubat kedua ialah 'pelega' (bronkodilator). Ia memberi kelegaan segera apabila pesakit mendapat serangan asma dan perlu dibawa setiap masa bagi menghilangkan gejala asma dalam masa singkat.

KE HOSPITAL

Walaupun penekanan mengenai kepentingan membawa alat sedutan ini ke mana sahaja mereka pergi disebarkan, namun masih ada lagi segelintir penghidap asma mengambil mudah akan perkara itu.

Dr Abdul Razak ketika menyentuh perihal berkenaan berkata tidak kira sama ada tahap asma mereka dalam keadaan sederhana atau teruk, alat sedutan itu perlu sentiasa dibawa bersama.

Namun, disebabkan oleh kepelbagaian 'kepercayaan' atau mitos mengekang amalan demikian. Antaranya, penyakit ini jangan dimanjakan sangat. Apabila datang serangan asma, duduk, tenangkan diri dan bernafas perlahan-lahan, lama-kelamaan ia akan hilang sendiri.

"Sebenarnya, ini hanya akan mengurangkan penat mereka sahaja. Tetapi, asma mereka masih ada lagi. (Kepercayaan begini) bahaya. Mereka kena bawa 'inhaler' setiap masa.

"Jadi, apabila dapat tanda-tanda serangan asma, mereka perlu pakai ubat itu dengan cepat. Jangan tunggu sampai terlambat kerana kebanyakan kematian asma ini disebabkan rawatan tidak diberi dengan cepat", katanya.

Kumpulan berisiko tinggi ialah yang tidak menerima rawatan cukup dan sempurna atau yang melengahkan rawatan apabila mengalami serangan asma akut.

Walaupun demikian, ada juga pesakit yang kerap mendapat serangan asma (tahap tidak terkawal) sengaja tidak mendapatkan rawatan atau tidak bergantung dengan alat sedutan kerana beranggapan jika terdapat serangan boleh terus ke hospital atau klinik.

Bagaimanapun, Pakar Runding Perubatan dan Respiratori, Hospital Pakar KPJ Damansara, Datuk Dr Zainudin Md. Zin mempersoalkan sikap itu kerana terdapat beberapa kes pesakit asma meninggal dunia kerana tidak sempat ke hospital.'

KAWAL ASMA

Rutin terapi kawalan asma bukan sahaja dapat membantu menghalang serangan asma yang serius tetapi juga mengetahui langkah-langkah pencegahan serta cara mengatasi serangan asma di rumah.

Malah, ini membolehkan mereka untuk bergiat produktif serta aktif termasuklah dalam aktiviti sukan. Dan, ini bukanlah satu keadaan mustahil kerana Amy Van Dyken, perenang yang merangkul empat ingat emas pada Sukan Olimpik Athens dan dua pingat emas pada kejohanan sama di Sydney adalah penghidap asma.

Begitu juga dengan pemegang rekod maraton dunia, Paula Radcliffe.

Asma terkawal, bermaksud pesakit dapat menjalani kehidupan dengan baik, tiada serangan asma, tidak lagi terjaga pada tengah malam akibat simptom asma, tidak perlu menggunakan ubat pelega (hanya digunakan sekali-sekala) dan mampu bergiat aktif.

Malangnya, apa yang berlaku ialah ramai golongan kanak-kanak dan dewasa penghidap asma terpaksa tidak hadir ke sekolah dan tempat kerja masing-masing akibat penyakit asma mereka tidak terkawal.

Dr Zainudin berkata senario ini mungkin berpunca daripada sikap ibu bapa yang tidak menggalakkan ataupun mengelakkan anak mereka penghidap asma daripada aktif bersukan.

Walhal, asma yang dikawal dengan rawatan sewajarnya diikuti pengamalan hidup aktif mengikut kemampuan masing-masing mampu meningkatkan keupayaan paru-paru.

PENDIDIKAN ASMA PENTING

Persepsi mengekang kehidupan aktif, melengah-lengahkan rawatan, salah prosedur penggunaan ubat sedutan dan kepercayaan tidak betul mungkin berakar umbi daripada kurangnya fahaman mengenai penyakit asma.

Justeru, Dr Abdul Razak menyarankan penghidap asma bekerjasama dengan doktor mereka, apa yang perlu dilakukan, menjauhi pencetus-pencetus yang boleh mengakibatkan serangan asma.

Pencetus adalah bahan-bahan atau keadaan tertentu yang saluran udara penghidap asma adalah sangat sensitif terhadapnya dan boleh mengakibatkan serangan asma.

Antara pencetus ialah asap ekzos kereta, asap rokok, jerebu, cuaca yang terlalu panas atau sejuk dan tekanan perasaan atau terlalu gembira.

"Kalau asma boleh dikawal, ubat sedutan boleh dikurangkan. Doktor perlu didik pesakit cara menggunakan ubat dengan betul dan jangan sekadar deskripsi sahaja. Disyorkan setiap klinik atau hospital menjalankan kaunseling rawatan asma," katanya.

Dengan itu, pesakit akan memperoleh pengetahuan dan pendidikan asma yang berkesan dan membantu menghindari serangan akut.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...