PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Wednesday, August 6, 2014

Keracunan makanan boleh dielak

SAMBIL meneruskan tradisi saling kunjung-mengunjungi, ketika inilah kesempatan turut diambil untuk menjamu selera dengan pelbagai hidangan tersedia.

Apa pun, kegembiraan menyambut hari raya tidak harus keterlaluan hingga boleh memudaratkan.

Antara perkara penting yang perlu diberi perhatian ialah bahaya yang mungkin menjelma jika tiada batasan dan kawalan dalam menikmati hidangan hari raya.

Ini kerana, keracunan makanan khususnya pada musim perayaan boleh berlaku jika perkara ini dipandang remeh.

Ini diakui sendiri Pakar Perunding Perubatan dan Pernafasan Hospital Pantai Cheras, Dr. Liza Ahmad Fisal, sambil menegaskan keseronokan menyambut Aidilfitri tidak seharusnya disulami rasa duka akibat kecuaian dan kurang kesedaran untuk menyediakan makanan yang menjamin kesihatan diri.

"Keracunan makanan atau food poisoning merupakan satu spektrum penyakit yang lazimnya didapati daripada makanan atau minuman yang tercemar. Satu lagi punca yang selalu dilupai ialah air dan air batu. Contohnya, minuman dibeli bersih tetapi air batu yang selalu peniaga gunakan diperoleh daripada kedai atau kilang yang tercemar. 

"Punca lain ialah makanan yang tidak dimasak seperti buah potong dan sayur ulam yang dicuci dengan air tercemar," katanya.

Tambah Dr. Liza, keracunan makanan boleh disebabkan oleh bakteria atau virus. 

Contoh virus ialah Rotavirus dan bakteria seperti Salmonella, Eschericia coli (E. coli) dan banyak lagi.
Menerangkan lebih lanjut tentang keracunan makanan, selain sakit perut, cirit-birit, kejang dan loya merupakan antara simptom yang dikaitkan dengan keracunan makanan .

Senario cirit-birit dan muntah berterusan itu menyebabkan dehidrasi selain berkemungkinan merosakkan organ penting di dalam tubuh termasuk sel hati, buah pinggang serta tisu lembut serta mengurangkan kecekapan fungsi badan secara normal.

"Ini boleh membawa kepada tekanan darah rendah dan kelemahan otot kepada tahap bahaya.
Kadangkala kerana pesakit kurang atau tidak dapat makan, tahap gula di dalam darah juga boleh menjadi rendah. 

"Semua kesan penyakit keracunan makanan ini lebih genting jika berlaku kepada kanak-kanak, warga emas, pesakit yang menghidapi penyakit kronik seperti kencing manis dan buah pinggang serta pesakit yang mempunyai daya tahan rendah seperti HIV. Pun begitu, jarang berlaku cirit birit yang bercampur dengan darah atau lebih dikenali sebagai dysentery. Cirit-birit yang bercampur dengan darah sangat bahaya dan perlu mendapatkan rawatan segera," jelasnya.

Namun , beliau menjelaskan kes kematian akibat keracunan makanan jarang berlaku dan boleh dielakkan.

--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...