PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Sunday, June 7, 2020

Kurang kesedaran punca peningkatan kes denggi dan Chikungunya di Ipoh


07/06/2020 01:24 PM


IPOH, 7 Jun -- Kesedaran mengenai aspek kebersihan dalam kalangan penduduk merupakan antara penyumbang utama peningkatan kes demam denggi dan Chikungunya di kawasan Kampung Simee di sini yang berada dalam daerah Kinta. 

Ahli Majlis, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Khoo Boon Chuan berkata setakat ini, sebanyak 14 kes demam denggi dan tujuh kes Chikungunya direkodkan di kawasan itu sejak hujung April lepas dan ia antara tertinggi di sekitar bandar raya ini. 

"Segelintir penduduk tidak menyelenggara tangki septik di rumah mereka dengan baik selain tidak membuang tin dan peralatan yang boleh menakung air hingga menyebabkan nyamuk aedes membiak," katanya kepada pemberita selepas program Promosi Pencegahan Demam Denggi dan Chikungunya di Dewan Orang Ramai Kampung Simee, di sini, hari ini.

Khoo menasihati masyarakat bahawa mereka tidak sepatutnya meletakkan tanggungjawab sepenuhnya kepada pihak berwajib untuk mengekang wabak itu daripada terus menular. 

"Saya akui dalam beberapa perkara pencegahan terletak di bawah bidang kuasa pihak berwajib namun jika tiada sokongan daripada masyarakat, usaha pencegahan tidak akan berjaya," katanya. 

Mengulas mengenai program itu, Khoo berkata ia merupakan platform untuk memupuk kesedaran masyarakat supaya bantu-membantu dan mengutamakan penjagaan kebersihan terutama di kawasan kediaman masing-masing. 

"Selain gotong-royong dalam skala kecil, program ini juga diadakan bagi mendidik dan menasihat masyarakat supaya mereka sedar bahawa penjagaan kebersihan perlu dilakukan bagi mencegah wabak ini daripada terus merebak," katanya. 

Pada 30 Mei, Pengarah Kesihatan Perak Datuk Dr Ding Lay Ming memaklumkan sebanyak 441 kes Chikungunya direkodkan di Perak sejak Januari hingga 23 Mei lalu iaitu peningkatan sebanyak 30 kali ganda berbanding tempoh sama sebelumnya. 

Sebanyak 12 daripada 14 lokaliti wabak terkawal adalah di daerah Kinta, manakala dua lagi di Kampar.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...