PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Tuesday, December 22, 2015

Sejarah Penyakit Chikungunya

PENYAKIT CHIKUNGUNYA

SEJARAH



Perkataan Chikungunya (Chick’-en-Gunyah) berasal dari bahasa Kimakonde Mozambique bermaksud membongkok akibat sakit sendi yang kuat. Penyakit ini mula dikenalpasti di Tanzania pada tahun 1953 dan adalah endemik di kawasan tropika terutamanya di benua Afrika dan India. Sejak kebelakangan ini, penyakit Chikungunya telah menular ke kawasan Asia Tenggara di mana kes-kes telah dilaporkan di Singapura, Indonesia, Filipina, Thailand dan juga di Malaysia5.

Dari tahun 1953, kes penyakit Chikungunya telah dilaporkan di beberapa negara seperti di Afrika, termasuk Tanzania, Burundi, Central African Republic, Comoros, Democratic Republic of Congo, Guinea, Kenya, Nigeria, Madagascar, Malawi, Mauritius, Mayotte Reunion, Senegal, Seychelles, Afrika Selatan, Uganda dan Zimbabwe. Manakala itu, kes Chikungunya juga dilaporkan berlaku di Asia, termasuk Australia, Myanmar, Cambodia, India, Indonesia, Malaysia, Pakistan, Filipina, Taiwan, Thailand, Timor Leste dan Vietnam6.

Virus Chikungunya Asian genotype telah di isolasi di Bangkok pada tahun 1960 dan beberapa kawasan di India termasuk Vellore, Calcutta dan Maharastha (1964) Sri Lanka (1969), Vietnam (1975), Myanmar (1975) dan Indonesia (1982). Manakala virus Chikungunya CHIK virus of Asian genotype pertama kali diisolasi di Malaysia pada awal tahun 1999 setelah berlakunya wabak di Klang6,7.

Pada tahun 2006, kejadian wabak Chikungunya telah dilaporkan berlaku di India melibatkan 151 daerah di lapan negeri iaitu Andhra Pradesh, Andaman & Nicobar Islands, Tamil Nadu, Karnataka, Maharashtra, Gujarat, Madhya Pradesh, Kerala dan Delhi. Lebih dari 1.25 juta kes telah dilaporkan berlaku semasa wabak tersebut di mana 752,245 kes adalah dari Wilayah Karnataka dan 258,998 adalah di Wilayah Maharashtra melibatkan 45% penduduk di kedua-dua Wilayah tersebut7.

Jangkitan pertama Chikungunya di Malaysia dilaporkan pada tahun 1998 di mana sejumlah 27 kes (genotaip Asian) dilaporkan di Pelabuhan Klang. Sementara itu, sebanyak 237 kes (genotaip Central/East African) dilaporkan berlaku di Perak pada tahun 2006. Pada tahun 2008, kejadian penularan pertama jangkitan Chikungunya di negeri Johor dilaporkan berlaku di Ulu Choh, Pontian iaitu pada 18 April 2008 yang melibatkan sejumlah 65 kes (genotaip Central/East African). Kes dari genotype ini berterusan di Malaysia di mana pada tahun 2008 (4271 kes), tahun 2009 (5340 kes), 2010 (804) dan pada 2011 sebanyak 30 kes dilaporkan diseluruh negara dan tiada kematian akibat Chikungunya yang dilaporkan setakat ini.

Penularan jangkitan virus ini adalah disebabkan pelbagai faktor termasuklah mutasi virus, tiada “herd immunity”, densiti vektor iaitu Aedes albopictus yang tinggi , selain Aedes aegypti sebagai vektor yang berkesan dalam penyebaran virus Chikungunya.

--- SUMBER : KKM

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...