PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Tuesday, November 24, 2015

KITAR HIDUP PARASIT MALARIA

Klik gambar untuk paparan lebih jelas


Kitar hidup parasit malaria melibatkan 2 kitar hidup iaitu di dalam manusia dan di dalam nyamuk. Di dalam nyamuk, jenis pembiakan yang berlaku adalah seksual manakala di dalam tubuh manusia adalah secara aseksual.

SEKSUAL

Di dalam nyamuk pembiakan parasit ini melibatkan gamet-gamet yang terdiri daripada 2 jenis iaitu gametosit betina dan gametosit jantan. Persenyawaan berlaku dalam masa beberapa minit selepas gametosit betina dibebaskan. Nukleus kedua-dua gamet ini akan bercantum dan membentuk zigot. Zigot ini mengalami banyak proses biologi sehinggalah terbentuknya sporozoit. Sporozoit ini akan berpindah ke sel kelenjai liur nyamuk dan apabila nyamuk yang telah terinfeksi ini menggigit manusia, sporozoit itu akan dibebaskan.

ASEKSUAL

Apabila nyamuk
betina yang telah dijangkiti oleh parasit malaria menghisap darah mangsanya,ia akan membebaskan sporozoit dengan banyak ke dalam lapisan kapilari darah. Sporozoit memasuki aliran darah dan mengambil masa selama 30-60 minit untuk meninggalkan aliran darah. Setelah berada lama di dalam sel darah merah sporozoit akan mengalami penunasan dan membentuk merozoit. Apa sel darah merah ini pecah maka banyaklah merozoit yang akan dibebaskan. Di samping itu juga sel darah merah yang telah dijangkiti ini akan membebaskan toksin yang akan menyebabkan perubahan kepada badan ( sejuk panas ). Akhirnya merozoit ini akan menyerang sel darah merah yang lain dan begitulah sehingga kitar berulang.

--- http://paramedik.bbfr.net

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...