PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Thursday, March 5, 2020

COVID-19: Iran terima bantuan antarabangsa



KAHERAH, 5 Mac  -- Iran mula menerima bantuan antarabangsa sebagai menyokong usaha negara itu yang sedang berjuang memerangi penularan wabak COVID-19, lapor agensi berita Xinhua.

Di samping itu, semakin banyak negara di Timur Tengah mengambil langkah-langkah proaktif untuk mengekang penularan virus yang telah mengorbankan ribuan nyawa. 

Jurucakap Kementerian Luar Iran, Abbas Mousavi, berkata bantuan itu disalurkan melalui Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Bantuan kemanusiaan pertama dari kerajaan Perancis diserahkan kepada Kementerian Kesihatan dan Pendidikan Perubatan Iran pada Rabu.

Mousavi berkata turut menghulurkan sumbangan UNICEF, China, Turki dan Austria, serta beberapa negara Eropah. 

Sementara itu, Kementerian Kesihatan dan Pendidikan Perubatan berkata seramai  2,922 orang telah dijangkiti, 92 daripadanya meninggal dunia manakala sejumlah 552 lagi pulih dan dibenarkan keluar hospital.

Naib Presiden I Iran Eshaq Jahangiri pada Rabu berkata kerajaan menggantung penyertaan pegawai dalam acara dan pameran antarabangsa, kecuali Kementerian Luar Negeri.

Lubnan, yang mengumumkan dua kes baharu pada Rabu turut menerima peralatan perubatan yang disumbangkan syarikat China dan ekspatriat di negara ini. Setakat ini, Lubnan mengesahkan 15 kes jangkitan. 

Sementara itu, Direktorat Penerbangan Awam Lubnan menggesa Middle East Airlines memulakan aktiviti pembersihan di bangunan terminal dan bangunan penerbangan awam, sebagai sebahagian langkah pencegahan.

Kerja-kerja pembersihan untuk membasmi kuman turut dilakukan di jalan-jalan di Beirut dan di jabatan-jabatan kerajaan. 

Kerajaan Mesir turut mengambil langkah pencegahan dengan melarang sementara semua ketibaan dari Qatar. Pada Ahad Qatar pula mengumumkan larangan ketibaan dari Mesir, kecuali warganegaranya. 

Kementerian Kesihatan pada Isnin mengumumkan kes kedua COVID-19, melibatkan warga asing manakala pesakit pertama disahkan pulih pada Khamis.

Pada Rabu empat lagi negara di rantau Timur Tengah melaporkan kes COVID-19 antaranya Iraq, yang mengumumkan tiga lagi kes jangkitan, dua di wilayah Diyala dan satu di wilayah Najaf, menjadikan jumlah kes disahkan kepada 35 orang.

Kematian pertama melibatkan seorang lelaki berusia 70 tahun dilaporkan di Kurdistan dan kes kematian kedua di Baghdad.

Di Algeria, empat kes disahkan COVID-19 dilaporkan pada Rabu, menjadikan keseluruhan kes meningkat kepada 12 orang.

Di Oman sehingga kini mencatatkan 15 kes.

Di Arab Saudi pula kes kedua dikesan melibatkan rakyatnya yang baru pulang dari Iran melalui Bahrain.

Kementerian Dalam Negeri turut mengumumkan penggantungan sementara Umrah untuk warga dan penduduk Arab Saudi. 

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...