PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Wednesday, December 15, 2010

Parkinson akibat terapi antimurung




KAJIAN terbaru mendapati rawatan terapi antikemurungan meningkatkan risiko penyakit Parkinson dua tahun kemudian. Menurut Pakar Neurologi dari University of Minnesota, Minneapolis, Dr. A. Alonso, mereka yang mempunyai tanda masalah pergerakan dikesan turut didiagnosis mempunyai penyakit Parkinson.

EKSTRA: Jarak masa antara terapi hormon sebelum memulakan program mamogram menjadikan kanser payu dara sukar dikesan. Menurut penyelidik di Pusat Kajian Kesihatan Seattle, Diana S.M. Buist, pasca menopausal menjadikan payu dara lebih anjal dan seterusnya menyukarkan mamogram untuk melakukan bacaan sel. Hasilnya, keputusan melalui mamogram tersebut akan berlaku ralat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...