PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Thursday, May 24, 2012

Estrogen punca lelaki gemuk

http://cdn.sheknows.com/articles/2011/12/obese-boy-put-in-foster-care.jpg


SIAPA sangka Zack (bukan nama sebenar) yang ketika dizaman belajar dahulu kacak dan aktif bersukan kini mengalami perubahan fzikal yang cukup berbeza. Baru berusia 42 tahun, tetapi penampilannya seperti seorang yang sudah berumur.

Rakan-rakan terkejut melihat penampilan dirinya yang cukup merosot. Tubuhnya gemuk berlemak dan perut buncit. Mukanya kelihatan bengkak dengan bahagian bawah mata terdapat banyak lemak yang menjadikan dia kelihatan lebih berusia.

Malah, Zack mendedahkan kini dia berhadapan dengan penyakit kencing manis dan tahap kolesterol yang tinggi.

Isterinya pula sempat berbisik memberitahu bahawa suaminya itu cukup emosional dan tertekan.

Pelbagai amalan diet dan senaman telah dilakukan tetapi kesannya tidak ada.

Pada usia yang baru mencapai 42 tahun Zack sepatutnya terus menikmati kehidupan yang sihat dan penuh warna-warni. Tetapi keadaan sebaliknya berlaku apabila dia sering keletihan dan tidak bermaya.

Sedangkan umur 40-an bukannya usia emas. Sebaliknya 40-an dianggap usia paling stabil bagi seseorang kerana pada peringkat itu seseorang itu sudah matang dalam mengendalikan kehidupan dan mencapai tahap memberangsangkan dalam kerjaya.

Malangnya bagi sesetengah lelaki, apabila masuk angka 40 mereka berhadapan dengan pelbagai masalah kesihatan.

Segala kejayaan yang dicapai sama ada dalam kerjaya mahupun perniagaan habis digunakan untuk perbelanjaan kesihatan.

Mengapakah pada usia yang sebegitu kita mula didatangi pelbagai gejala penyakit?

Masalah jantung, paru-paru, kolesterol, penyakit hati, kencing manis dan lain-lain lagi mula turut menyerang.

Begitu juga kanser dan masalah prostatik bagi lelaki selain masalah hilang ingatan atau nyanyuk (dimentia) dan penebalan arteri (atherosklerosis). Kualiti kehidupan turut merosot dengan badan mula lemah dan tulang jadi rapuh.

Apabila lemak berkumpul di sana-sini dan perut menjadi buncit ia pasti mengundang rasa kecewa kepada lelaki.

Untuk membakar lemak tubuh memerlukan bahan api. Bagi tubuh manusia bahan api yang dimaksudkan itu ialah hormon yang berfungsi untuk memecahkan lemak. Tubuh juga perlu mengurangkan penyimpanan lemak. Tetapi, ada juga hormon yang bertanggungjawab meningkatkan simpanan lemak dalam badan iaitu estrogen.

Estrogen merupakan hormon yang banyak dihasilkan oleh lemak. Tidak kira lelaki atau wanita. Semuanya mempunyai hormon estrogen dalam badan. Hormon ini bersifat mengumpul lemak sahaja. Ini bermakna lemak yang sedia ada akan memanggil lemak-lemak baru dan akhirnya kuantiti lemak menjadi banyak.

Pengambilan antiestrogen dan makanan tambahan atau suplemen berasaskan hormon penting bagi memastikan lemak dapat dipecahkan.

Setelah mengambil antiestrogen barulah seorang lelaki dapat memecahkan lemak dengan berkesan.

Setiap senaman yang dilakukan akan berhasil dan perut mula menjadi kempis.

Saiz perut

Lelaki yang mengamalkan suplemen antiestrogen juga akan merasakan tenaganya meningkat, stamina bagi aktiviti berat lebih baik.

Begitu juga keperluan seks mereka akan berada pada tahap maksimum disebabkan kestabilan emosi dan tenaga seksual yang bertambah.

Apabila lemak berkurang maka pengeluaran estrogen daripada lemak-lemak itu juga berkurangan.

Pengurangan kuantiti estrogen memberi kesan baik kepada lelaki kerana ia membolehkan hormon lelaki iaitu testosteron berfungsi.

Selain testosteron, DHEA dan juga hormon pertumbuhan atau growth hormone (GH) juga penting kepada lelaki.

Selain itu hormon tiroid (T3 dan T4) juga penting kerana ia melancarkan metabolisme. Tanpanya seseorang akan menjadi gemuk dan sukar kurus meskipun mengamalkan diet yang ketat.

Tetapi kehadiran hormon estrogen yang banyak yang berpunca daripada lemak akan merosakkan hormon testosteron.

Satu lagi fakta yang perlu diketahui ialah makanan berasaskan tumbuhan juga mengandungi banyak hormon estrogen yang boleh menambahkan saiz perut seseorang.

Tidak benar jika seseorang mahu cepat kurus maka dia harus makan sayur-sayuran sahaja. Diet yang berasakan sayuran sahaja belum menjamin seorang itu boleh cepat kurus. Seorang teman yang mengamalkan diet sayur-sayuran mengeluh tidak dapat mengecilkan saiz pinggang setelah sebulan berdiet.

Estrogen yang tinggi dalam sayur-sayuran itu membuatkan saiz badannya tetap gempal.

Setelah diberikan antiestrogen dan dikenal pasti hormon tambahan yang diperlukan barulah dia dapat merubah bentuk badannya sebagaimana yang diinginkan.

Senaman dan gaya hidup sihat perlu diamalkan kerana ia mampu merangsang kelenjar hormon agar bekerja secara optimum. Apabila paras hormon tinggi maka darah menjadi muda semula. Dengan cara ini kesihatan dapat diperolehi dengan menyeluruh dan anda pasti kembali tampan dan kacak semula.

Bagi lelaki yang mahu mendapatkan rawatan antiestrogen boleh mengunjungi Men Centre, Marissa Estethic yang memberi penekanan terhadap pemulihan hormon lelaki.

Ia turut menawarkan rawatan meningkatkan kecergasan, masalah penuaan tulang, stamina, meningkatkan tenaga dalaman dan seksualiti lelaki, masalah tidur, botak dan uban.

Pusat yang dikendalikan oleh Dr. Haron Ibrahim itu juga menawarkan rawatan hormon untuk meningkatkan kualiti sperma, gout, kencing manis, sakit lutut, tulang dan lain-lain.

Untuk keterangan lanjut boleh hubung Men Centre Semenyih di talian 03-87234808 atau 017-3581619, dan Men Centre Sepang di talian 03-31413719 atau 017-3581610.

--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...