PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Thursday, January 1, 2015

Serangan 
kanser prostat

Lelaki berusia 50-an dinasihat menjalani pemeriksaan
30 Disember 2014 1:28 PM


Men’s Sexual Health

KANSER satu perkataan yang cukup menggerunkan bagi setiap masyarakat kerana merupakan antara penyakit yang berisiko tinggi mengundang maut.

Tidak kira muda ataupun tua, lelaki mahu pun wanita, kanser akan menyerang sesiapa sahaja malah penyakit ini menduduki tangga teratas dalam carta jenis-jenis penyakit.

Kanser, sebenarnya ialah sejenis penyakit yang mampu ‘menyerang’ setiap tubuh badan kita, malah boleh dikategorikan sebagai penyakit kronik dalam senyap.

Kanser prostat antara kanser yang cukup popular menyerang kaum Adam yang berumur 50 tahun dan ke atas, malah kanser prostat menduduki tangga keempat jika dibandingkan dengan penyakit kanser lain.

Menurut Perunding Urologi, Hospital Gleneagles Kuala Lumpur, Dr. Loh Chit Sin, di Malaysia angka bagi penyakit ini meningkat setiap tahun.

Tambah beliau, hal ini terjadi disebabkan penyakit ini tidak boleh dirasai dan dikesan pada peringkat awal. Mereka yang menghidap penyakit ini juga tidak mempunyai tanda-tanda yang mereka ‘diserang’ penyakit tersebut.

“Jika kita bercakap mengenai angka, di Malaysia setiap tahun penyakit ini pasti meningkat dan tidak lari daripada 2,500 hingga 3,000 kes setahun.

“Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 2005 kaum Cina mendahului dengan 15.8 peratus dan diikuti kaum India 14.8 peratus dan akhir sekali Melayu 7.7 peratus.

“Untuk itu, saya menasihatkan orang lelaki yang berumur 50 tahun dan ke atas agar segera menjalani pemeriksaan kesihatan kerana golongan ini berisiko tinggi menghidap kanser prostat,” ujarnya ketika ditemui pada kempen Fight For Your Men di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Katanya, pada dasarnya, usia dikenal pasti sebagai faktor utama risiko kanser prostat dan penyakit ini bagaimanapun agak jarang berlaku dalam kalangan mereka yang berusia 45 tahun ke bawah.

Begitupun ulas beliau, kepada mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai penyakit ini yang berumur 40 tahun seharusnya risau dan segera menjalani pemeriksaan kerana ada kajian menunjukkan bahawa individu tersebut berisiko tinggi, dua kali ganda untuk mendapat kanser yang sama.

Berbicara lebih lanjut mengenai penyakit tersebut, Dr. lohmenjelaskan, biarpun punca sebenar berlakunya kanser prostat masih menjadi tanda tanya, tetapi antara faktor risikonya ialah usia, sejarah keluarga, bangsa, diet, obesiti, pendedahan kepada radiasi, merokok, kurang bersenam, dan penyakit kelamin.

Pada masa yang sama, Dr. Loh memberitahu hubung kait antara pemakanan dan kanser prostat juga belum boleh dibuktikan sepenuhnya oleh para pengkaji dan saintis.

Namun terdapat data yang menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai pemakanan yang kaya dengan daging merah dan barangan tenusu mempunyai kebarangkalian menghidap kanser prostat lebih tinggi.

Bagaimanapun para penyelidik berpendapat gaya hidup sihat adalah antara cara terbaik menghindari ancaman berbahaya ini.

Dengan dunia yang semakin canggih dengan pelbagai teknologi yang ada hari ini, para saintis, doktor, dan komuniti perubatan mendapati penyakit ini boleh dicegah, dikawal, dan disembuhkan.

“Pesakit yang berada pada peringkat awal penyakit dan mendapatkan imbasan mempunyai peluang yang lebih cerah untuk sembuh, manakala mereka yang mengabaikan ‘tanggungjawab’ ini hanya memberi peluang kepada sel-sel kanser untuk membiak.

“Kanser prostat mempunyai banyak kaedah rawatan seperti pembedahan, terapi radio, dan kemoterapi tetapi biasanya pembedahan adalah kaedah rawatan yang terakhir bagi pesakit kanser kecuali mereka yang telah berada pada tahap kritikal.

“Apa sekali pun rawatan yang ada, pesakit disarankan merujuk kepada doktor masing-masing untuk menentukan jenis atau kaedah rawatan yang paling sesuai dengan tahap penyakit pesakit,” tuturnya lanjut.

Sebagai garis panduan, adalah disarankan agar semua kaum lelaki yang berumur 50 tahun ke atas mendapatkan nasihat doktor tentang menjalani pemeriksaan untuk mengesan kanser prostat kerana boleh diubati sepenuhnya jika dikesan awal.

Oleh yang demikian, adalah lebih baik seandainya kita dapat mengenal pasti kanser tersebut pada tahap awal agar rawatan setimpal dan sewajarnya dapat dijalani.

Sekiranya kanser prostat dapat dikesan awal, kita mempunyai banyak pilihan rawatan berbanding dengan kanser yang dikesan lambat dan gunakanlah kemudahan yang ada di negara kita untuk membuat saringan kanser prostat.

Dalam hal ini ahli keluarga serta saudara mara wanita turut disarankan agar memainkan peranan penting dalam menasihatkan ahli keluarga (lelaki) untuk segera menjalani pemeriksaan kesihatan dalam usaha mencegah lebih baik daripada mengubati.

- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...