PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Wednesday, March 3, 2010

Tuberkulosis (Batuk Kering)


Batuk kering atau Tuberkulosis adalah jangkitan bakterium Mycobacterium tuberculosis, yang biasanya menyerang paru-paru (pulmonari TB) juga mampu menyerang sistem saraf tunjang (meningitis), sistem lymphatik, sistem peredaran "circulatory system" (miliari TB), sistem genitourinari, tulang dan sendi.

Di Malaysia, seramai 15,852 orang dilaporkan menghidap penyakit batuk kering di negara ini pada 2003 iaitu bersamaan dengan kadar insiden sebanyak 64 kes bagi setiap 100,000 penduduk menurut lapuran Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad. Secara umumnya, terdapat penurunan trend kadar insiden batuk kering di Malaysia iaitu pada kadar dua peratus setahun sejak sepuluh tahun lepas.

Sabah dan Sarawak pula menunjukkan kadar penurunan yang ketara iaitu hampir lima peratus
setahun dalam tempoh yang sama, katanya semasa menjawab soalan asal dan tambahan Dr. Mohamed Hayati Othman (Pas-Pendang) pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga mendapati imunisasi BCG yang diberikan kepada bayi baru lahir tidak memberi perlindungan sepenuhnya terhadap jangkitan batuk kering. Imunisasi BCG hanya melindungi kanak-kanak daripada mendapat penyakit batuk kering yang teruk. Apabila kanak-kanak meningkat dewasa, risiko jangkitan ini adalah sama dengan orang dewasa lain yang tidak mendapat imunisasi BCG.

WHO menetapkan dua sasaran utama menjelang 2005 iaitu mengesan sekurang-kurangnya 70 peratus kes baru batuk kering kahak positif dalam masyarakat dan menyembuhkan sekurang-kurangnya 85 peratus daripada mereka yang dikesan. Malaysia telah mencapai sasaran ini sejak tahun 2002.

Adalah sukar untuk menentukan bilakah penyakit batuk kering dapat dihapuskan di Malaysia ini memandangkan banyak faktor yang menyumbang kepada kemunculan semula penyakit ini, antaranya termasuk :-


* Pendatang asing secara haram tidak disaring daripada penyakit ini.
* Pesakit lambat atau tidak mendapatkan rawatan kerana jahil tentang penyakit ini.

Kementerian Kesihatan khususnya bahagian kawalan penyakit berjangkit sentiasa berusaha secara intensif untuk membasmikan semua penyakit berjangkit daripada terus menular di Malaysia. Mengikut turutan penyakit berjangkit dunia, penyakit tibi berada di tangga ketujuh dan ia tidak pernah berubah sejak tahun 1990.

* 1 Tanda dihidapi penyakit
* 2 Mereka Mungkin Diserang:
* 3 Cara Batuk Kering Merebak


Tanda dihidapi penyakit

Batuk berdarah atau berkahak.


* Sakit di bahagian dada.
* Lemah dan keletihan.
* Susut berat badan.
* Kehilangan selera.
* Menggigil.
* Demam.
* Berpeluh waktu malam.


Mereka Mungkin Diserang:


Menyerang tidak kira kaum, bangsa atau umur, namun kumpulan berisiko tinggi adalah:


* Mereka yang dijangkiti AIDS (virus HIV).
* Mereka yang mendampingi pesakit batuk kering.
* Rakyat asing daripada negara yang mempunyai kadar jangkitan batuk kering yang tinggi.
* Sesetengah bangsa dan etnik minoriti.
* Mereka yang kekurangan zat dan vitamin.
* Pemabuk dan penagih dadah yang dijangkiti HIV.


Cara Batuk Kering Merebak

Batuk kering merebak melalui udara. Apabila penghidap batuk atau bersin, mereka mengelauarkan bakteria dalam udara akan dihidu orang sekeliling.

Apabila seseorang menghidu bakteria batuk kering, bakteria tersebut akan bertapak di dalam paru-paru dan membesar serta bergerak melalui darah kepada buah pinggang, tulang belakang dan otak.

2 comments:

  1. so short your article.please add the information for our knowledge

    ReplyDelete
  2. WAT IF AT MY WORKPLACE HAD SO MANY FOREIGNER WORKER AND A FEW AMONG THEM HAD BEEN DETECTED INFECTED THIS DISEASE.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...