PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Saturday, February 26, 2011

Mencari penawar EV71 (Kosmo Online)

Sejak awal Mac lalu, hospital-hospital di Fuyang, di timur China mula menerima kes kanak-kanak yang mengalami demam panas, mulut berulser, bisul dan mempunyai simptom-simptom seperti ruam-ruam pada tangan dan kaki.


ibu bapa perlu sentiasa memastikan kebersihan anak-anak mereka.


SEJENIS virus yang mengakibatkan penyakit tangan, kaki dan mulut telah meragut sekurang-kurangnya 24 nyawa kanak-kanak di timur China baru-baru ini.

Selain China, negara jirannya, Vietnam turut menerima tempias serangan virus ini apabila sekitar 400 orang dilaporkan dijangkiti.

Virus yang lebih dikenali dengan nama enterovirus 71 atau EV71 ini bagaimanapun belum tersenarai sebagai antara penyakit berjangkit di China biarpun kesannya sudah mulai dirasai.

Pengarah Jabatan Pengawalan dan Pencegahan Penyakit, Kementerian Kesihatan negara itu, Qi Xiaoqiu dalam satu sidang akhbar berkata, pihaknya akan terus menguatkan aspek pengurusan dan pemantauan penyakit tersebut.

Menurut Jabatan Kesihatan Wilayah, wabak yang menular di kota Fuyang di Wilayah Anhui baru-baru ini telah menyebabkan 20 kanak-kanak meninggal dunia manakala 1,500 lagi dimasukkan ke hospital.

Daripada jumlah tersebut, 585 orang telah pulih sementara 412 lagi masih dalam pemantauan doktor manakala selebihnya berada pada tahap kritikal.

Hospital-hospital di Fuyang mulai menerima kanak-kanak yang mengalami demam panas, mulut berulser, bisul dan mempunyai simptom-simptom seperti ruam-ruam pada tangan dan kaki bermula awal Mac. Sesetengahnya telah didiagnosis dengan kerosakan paru-paru, jantung serta otak. Kesemua pesakit adalah dalam lingkungan usia dua tahun ke bawah dan enam tahun.


kanak-kanak ini menerima rawatan kerana dikenalpasti mempunyai simpton penyakit tangan, kaki dan mulut.


Pengarah Kementerian Penerangan, Deng Haihua berkata, dua pasukan pakar telah dikejarkan ke Fuyang untuk membantu dan penyelidikan ke atas virus serta penawarnya masih diteruskan.

Haihua mengesa orang ramai agar mencegah jangkitan virus ini dengan mengamalkan kebersihan persekitaran, peribadi dan makanan selain mengelakkan anak daripada berada di tempat yang sesak.

EV71 boleh menyebabkan penyakit tangan, kaki dan mulut yang lazimnya bermula dengan demam panas diikuti dengan bisul serta ketumbuhan ulser dalam mulut. Ruam-ruam juga akan kelihatan di atas tangan serta kaki pesakit.


kes jangkitan EV71 yang serius boleh menjerumus kepada kematian.


Selain itu, EV71 juga boleh mengakibatkan demam panas, meningitis, edema pulmonari dan paralisis dalam sesetengah kanak-kanak. Memandangkan belum terdapat vaksin untuk penyakit ini, kes jangkitan yang serius akan menjurus kepada peningkatan kadar kematian.

Dalam kes-kes yang tidak begitu serius, EV71 boleh memberi simptom-simptom seperti cirit-birit dan kesakitan pada tangan, kaki serta mulut.

Menurut Pusat-pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (AS), sistem imunisasi orang dewasa yang lebih kuat berupaya mengelakkan jangkitan virus tersebut tetapi tidak bagi kanak-kanak.


kanak-kanak ini didedahkan dengan gambaran penyakit kaki, tangan dan mulut.


Di seluruh negara China, kebanyakan sekolah telah diarahkan agar menekankan kepentingan kebersihan asas.

"Langkah ringkas yang boleh diambil termasuk membasuh tangan, tidak berkongsi makanan dan memastikan kanak-kanak membasuh tangan setiap kali selepas ke tandas sudah memadai," kata Anne Fowles dari Sekolah Antarabangsa BISS di Beijing. - Reuters

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...