PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Saturday, October 19, 2013

Jagalah Jantung Anda

Oleh Hazlinda Hamzah

Artikel ini bersempena Hari Jantung Sedunia yang disambut pada 29 Sept dengan tema 'Ambillah Laluan Ke Jantung yang Sihat'.

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Lelaki yang bersifat peramah itu hanya mahu dikenali sebagai Abdul. Beliau, yang berusia pertengahan 50an, sedang menunggu giliran di bilik rundingan Institut Jantung Negara (IJN) yang penuh sesak pada pagi itu.

Menurut Abdul, ini adalah julung kali beliau ke IJN bagi mendapatkan nasihat pakar jantung selepas mengalami rasa sakit di bahagian dada yang mengambil masa agak lama untuk hilang berbanding sebelum ini.

"Saya dulu seorang perenang. Malahan saya masih lagi berenang. Apa yang membimbangkan ialah rasa sakit di bahagian dada yang tidak hilang-hilang. Doktor keluarga merujuk saya ke sini dan kerana percayakan doktor di IJN, saya bersetuju untuk melakukan ujian bagi memastikan keadaan saya seterusnya", katanya kepada Bernama.

Sementara itu, di Hospital Tunku Ampuan Rahimah di Klang, seorang wanita yang sudah berusia, Noraishah Hamzah, turut memberitahu penulis mengenai simptom yang sama seperti dialami Abdul.

Dalam kes Noraishah, beliau telah menjalani ujian yang diperlukan termasuk ECG dan Ujian Stres di hospital berkenaan dan sedang menunggu pakar melihat hasil ujian itu.

"Harap-harap jantung saya sihat. Saya merasa sedikit khuatir kerana saya merancang bercuti ke Amerika Syarikat. Percutian ini ditangguh mungkin ke 2014.

"Jika perlu saya akan dirujuk ke IJN untuk rundingan selanjutnya dan mungkin juga perlu rawatan", keluh Noraishah yang sudah bersara.

KEBENARAN YANG SUKAR DITERIMA

Abdul dan Noraishah adalah dalam kalangan rakyat Malaysia yang mungkin mengalami masalah jantung dan tidak menyedari hakikat ini.

Sewajarnya, orang ramai mengambil langkah melakukan ujian kesihatan jantung termasuk ECG setahun sekali, atau malah dua kali setahun sebagai kunci untuk menjaga jantung.

Ramai yang mengambil mudah akan keadaan jantung mereka sehinggalah diserang Penyakit Jantung Koronari (CHD) atau Penyakit Kardiovaskular (CVD) yang ada kalanya berlaku pada usia muda.

"Sekitar 55 peratus yang diserang CHD di Malaysia berusia bawah 60 tahun. Ada yang berusia kira-kira 40 tahun dan mereka tidak mempunyai sebarang simptom klinikal seperti tidak selesa atau ketat pada bahagian dada atau senak", kata Ketua Bahagian Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (UMMC), Prof Dr Wan Azman Wan Ahmad.

Dr Wan Azman mendedahkan perkara ini pada ceramah umum bertajuk 'Cintai Jantung Anda' di UMMC, Petaling Jaya bersempena sambutan Hari Jantung Sedunia pada 29 Sept.

Dalam ceramahnya, Dr Wan Azman berkongsi banyak dapatan menarik daripada hasil kajian yang dijalankan oleh UMMC berhubung sikap rakyat Malaysia dalam penjagaan jantung.

KEJAHILAN DALAM PENJAGAAN JANTUNG

Jika hasil kajian ini dijadikan sandaran, kebanyakan rakyat Malaysia bersikap reaktif dan bukan pro-aktif dalam soal CHD dan CVD.

Hasil soalan yang dikemukakan kepada lebih 400 pesakit jantung mendapati 73 peratus daripada responden tidak melakukan ujian kesihatan jantung secara kerap sebelum diberitahu mengalami penyakit itu.

APA YANG PERLU DIKETAHUI

CHD adalah jenis penyakit jantung yang paling biasa memberi kesan kepada jantung termasuk keadaan seperti 'Myocardial Infarction' (serangan jantung) dan Arrhythmia (degupan jantung yang tidak tetap).

Sementara itu, CVD merujuk kepada mana-mana penyakit yang memberi kesan kepada sistem kardiovaskular terutama 'aneurysm', penyakit vascular otak dan buah pinggang, dan penyakit arteri periferal (peripheral arterial diseases).

Menurut Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan 2011, CVD adalah pembunuh nombor satu yang menyumbang kepada lebih 25 peratus kadar kematian di hospital Malaysia pada 2010.

Punca CVD adalah berbeza dan ini termasuk yang paling biasa iaitu 'Arteriosclerosis' (dinding arteri menebal berpunca daripada pengumpulan bahan lemak) dan hipertensi.

Menurut Prof Dr Wan Azman, juga editor laporan tahunan CVD0ACS Kebangsaan 2009 dan 2010 (Sindrom Penyakit KardioVaskular - Koronari Akut Kebangsaan), hasil mortaliti menunjukkan rakyat Malaysia semakin perlu diberi lebih kesedaran mengenai CVD.

LAMBAT BERTINDAK

Sementara itu, Profesor Datuk Dr Ikram Shah Ismail, Pengarah UMMC berkongsi pandangan bahawa sesiapa yang kelewatan merawat mana-mana orang yang jantungnya terhenti (cardiac arrest) boleh menyebabkan kerosakan serius.

Seseorang yang menderita serangan sakit jantung perlu dirawat segera dan masa maksimum untuk diberi rawatan ialah enam jam.

Rawatan yang tidak diberi dalam tempoh itu boleh menyebabkan kematian.

"Masa adalah faktor penting untuk mengelakkan kegagalan jantung sepenuhnya. Kita perlu menyelamatkan otot jantung", kata Prof Dr Ikram Shah, pakar endokrinologi.

Sebarang kelewatan yang tidak diingini dalam merawat pesakit yang mengalami CHD boleh menjadikan otot jantung berparut dan ini akhirnya akan menyebabkan jantung sukar untuk terus mengepam.

Rawatan untuk penyakit ini boleh didapati di kebanyakan hospital utama termasuk UMMC.

Pada masa ini terdapat 12 pakar kardiologi dan empat pakar bedah jantung di UMMC. Seorang pakar kardiologi pediatric dijangka kembali dari luar negara tidak lama lagi.

"Kami akan menambah lima katil lagi kepada lima yang ada di Unit Penjagaan Jantung atau CCU di UMMC. Ini akan melibatkan kos RM8.5 juta dan dijangka siap untuk digunakan pada 2014", kata Prof Dr Wan Azman.

Memandangkan jantung itu penting, cintailah jantung anda kerana nyawa anda bergantung kepadanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...