PENAFIAN:


Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor / pakar perubatan bertauliah
mengenai kesihatan anda.

Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

Sunday, February 17, 2013

Malaria berasal dari monyet cimpanzi?

CIMPANZI memiliki sejenis parasit yang mirip parasit penyebab malaria.

Beberapa tahun kebelakangan ini, penyakit-penyakit seperti HIV-AIDS dan Ebola dikatakan berkait rapat dengan monyet cimpanzi. Terbaru, para saintis mendapati penyakit maut, malaria juga berpunca daripada monyet ini.

Melalui laporan Proceedings of the National Academy of Sciences, Dr. Nathan D. Wolfe, mendedahkan: ”Seperti sejarah, malaria telah sekian lama menjadi penyakit manusia. Kini, jelas bahawa sesuatu penyakit yang merebak daripada haiwan kepada manusia bukan sahaja boleh bertahan selama beberapa dekad, malah berkurun-kurun lamanya,” kata Wolfe dari Universiti Stanford.

Malaria yang meragut lebih sejuta nyawa di seluruh dunia setiap tahun ini berpunca daripada sejenis parasit, Plasmodium falciparum. Parasit ini berjangkit daripada seorang manusia kepada yang lain menerusi gigitan nyamuk.

Monyet cimpanzi didapati memiliki sejenis parasit yang berkaitan iaitu Plasmodium reichenowi. Kajian mendapati parasit versi manusia itu lebih cenderung terhasil daripada jenis parasit monyet cimpanzi. – AP

 --- KOSMO

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...